Dag 5: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 5: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 5: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

27 April 2017 | Finland, Turku

Vervolg dag 4:

Gisteren avond was het dan zo ver. We gingen met de cruise boot naar Stockholm toe! Rond 7 uur zijn we met z’n alle vertrokken naar de bushalte in het centrum. Vanaf daar ging er dan een bus die ons naar de haven van Turku kon brengen. Eenmaal aangekomen bij de haven stond er al een gigantisch schip, achteraf gezien was dit niet ons schip. We zijn toen met z’n alle naar binnen gelopen en hebben binnen gevraagd waar we de kaartjes moesten halen om op het schip te mogen.

Eenmaal de kaartjes te hebben ontvangen, moesten we de kaartjes door een scanner halen en mochten we door de poortjes. Door de poortjes heen zijn we gaan zitten en hebben we 3 kwartier nog moeten wachten tot we mochten boarden. Rond 10 over half 9 mochten we eindelijk de boot op. Op ons kaartje zagen we dat we 8 hoog zaten. We kwamen de boot al binnen gelopen op de 8e verdieping dus toen was het alleen nog op zoek gaan naar onze 2 kamers.

Eenmaal de kamers te hebben gevonden, ben ik nog van kamer gewisseld, omdat ik onze docent en haar dochter niet wakker wou maken met mijn gepraat in mijn slaap. Toen iedereen op de juiste kamers zat, kon het uitpakken beginnen en na het uitpakken zijn we naar het top dek gelopen om daar te gaan genieten van het uitzicht. Want die was echt super mooi! Overal stonden er op de eilandjes van die Pippi langkous huisjes. Erg mooi om te zien. Na een tijdje in de wind op het dek te hebben gestaan, zijn we de rest van de boot gaan verkennen. Er was ook een spa en wellness op de boot, maar hier hebben we na twijfel toch geen gebruik van gemaakt.

Nadat we alles gezien hadden, zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we de wekker op 6 uur gezet. Een voordeel van de heenreis was dat we een uur extra konden slapen, want in zweden is er gewoon dezelfde tijd als in Nederland. Toen iedereen in bed lag en hun dagboek verhaaltjes hadden geschreven zijn we met z’n allen gaan slapen.

Dag 5:

En toen was het zo ver. We waren aangekomen in Stockholm. Om 6 uur ‘s ochtends ging onze wekker want we moesten om half 7 van het schip af zijn. Rond kwart over 6 kwam er een vrouw in onze kamer en die riep van alles in het Fins, waar wij geen bal van verstonden haha. Toen het al half 7 was geweest, waren wij nog steeds op onze kamer. Dus na 10 minuten kwam er iemand op onze kamer om schoon te maken, en die schrok van ons omdat wij er nog steeds waren. Ze vroeg hoe lang we nog nodig hadden, dus kregen we uiteindelijk nog 5 minuten om van de kamer te gaan.

Toen we van de boot waren, zijn we op zoek gegaan naar de kluisjes, waar we een deel van onze spullen in konden leggen, zodat we het niet heel de dag mee hoefde te schouwen. Nadat dat was gebeurt zijn we rond half 8 gaan wandelen naar het dorpje galmastan. Een mooi prachtig oud dorpje met mooi gebouwen en mooie kleine souvenirs winkeltjes. Alleen toen we daar aan kwamen, kwamen we tot ontdekking dat alle winkels pas rond 10 uur ‘s ochtends open gingen. Dus we moesten nog 2,5 uur wachten voordat we eigenlijk konden gaan shoppen. We zijn toen even bij de espresso bar gaan opwarmen met wat drinken en wifi natuurlijk.

Ondertussen toen net de winkels open gingen en wij nog lekker warm binnen zaten, begon het buiten te sneeuwen en ontzettend hard te hagelen, dus toen hebben we nog wat langer in de espressobar gezeten. Toen de sneeuw en hagel weg was, zijn we opgesplitst, merel en Karin alleen en wij met z’n 5e samen, om zo rond te gaan lopen en de omgeving te verkennen.

We hadden rond 11 uur afgesproken bij de kerk om daarna naar een ander deel van Stockholm te gaan. In de tussentijd zijn wij in allerlei souvenirs winkeltjes gegaan en hebben we allemaal wat souvenirtjes gekocht. Al voor dat we het door hadden was het al weer elf uur en moesten we vertrekken naar de kerk. Het was nog wel een stukje lopen maar we waren er. Daarna zijn we nog een winkeltje in gegaan van het paleis en daarna zijn we vertrokken naar het andere stuk van Stockholm.
In dit stuk van Stockholm zijn we ook weer uit elkaar gegaan en op gesplitst, zodat ieder zijn eigen ding kon gaan doen. Het eerste wat wij wouden doen was lunchen, we leefde namelijk alleen nog maar op een paar droge vierkante crackers, omdat alles op het schip ontzettend duur was en wij hadden zelf brood meegenomen en pasta, maar alleen geen mes, dus hadden we alsnog niks aan het brood voor in de ochtend. Na de lunch zijn we weer met z’n 5e bij elkaar gekomen en zijn we verder door winkeltjes gaan lopen en natuurlijk weer verder gaan shoppen.

Rond half 3 hadden we weer met Karin en Merel afgesproken om te bespreken wat we wouden gaan doen. We konden kiezen uit mooie tuinen waar we met de bus naar toe moesten, of we konden ervoor kiezen om terug naar Galmastan te gaan en daar nog rond te kijken en rustig in een cafétje te gaan zitten. We kozen uiteindelijk voor Galmastan, want ons was niet verteld dat daar een andere munt eenheid was, dus dan werd het ook al lastiger om met de bus naar de tuinen te gaan.

Terwijl we terug aan het lopen waren via de brug, was er ook nog een ander gedeelte van Stockholm waar we konden gaan kijken, alleen iedereen was moe en had al last van hun voeten van het vele lopen, maar ja we zijn er naar toe gelopen, een hoekje omgegaan en toen maar besloten om toch maar terug te lopen naar Galmastan om daar dan toch echt in het cafétje te gaan zitten en op te waren en onze voeten te laten rusten. Daar hebben we uiteindelijk ook ons avond eten op en hebben we daar ook weer 2 uur gezeten met wifi, waardoor ik mijn foto’s van mijn camera naar mijn mobiel kon sturen, zodat ik ze gelijk door kon appen naar de andere meiden.

Rond 6 uur waren we allemaal klaar en zijn we richting onze boot gaan lopen. We dachten er een kwartiertje op te lopen maar dat werd uiteindelijk een half uurtje tot drie kwartier. Dit omdat we allemaal nog de laatste foto’s wouden maken. Toen zijn we bij het kantoor van de Viking Line onze spullen uit het kluisje gaan halen en daarna hebben we allemaal weer een nieuw kaartje gehaald bij de balie. Deze moesten we weer scannen om door de poortjes te mogen. Boven hebben we nog een half uurtje moeten wachten voordat we naar binnen mochten. Bij het naar binnen gaan moesten we ons ID en Viking Line kaartje laten zien om naar binnen te mogen. Dit ging bij iedereen in een keer goed.

Eenmaal aangekomen op het schip zaten we dit keer op de 5e verdieping. Al snel hadden we onze kamer gevonden, en hadden we besloten dat we deze nacht met de 4 meiden op een kamer wouden. Na alles uit gepakt en opgedekt te hebben zijn we het schip gaan verkennen. Echter was er niet veel te zien op dit schip, we bleven namelijk ook op de 9e verdieping hangen bij de karaoke bar. Daar een drankje en een ijsje gekocht en heerlijk genoten van alles zingende mensen, hij goed of vals ze ook waren. Op een gegeven moment had Zoë het ook in haar hoofd gehaald om karaoke te zingen. We wisten dat ze kon zingen maar niet hoe goed. Toen ze begon te zingen was het echt heel goed, dit hadden wij alle drie niet zo goed verwacht. Ook was er een meneer die heel goed kon zingen en die bleek ook Nederlands te kunnen, we weten alleen niet of hij ook helemaal Nederlands was of niet.

Na het karaoke gebeuren zijn we met z’n 4e weer terug gegaan naar de kamer. Toen kwam Karin ook aangelopen in de gang en hebben we daar nog mee staan praten, uiteindelijk hadden we nog dingen die we met haar wouden bespreken, dus heeft ze in totaal nog een uur binnen bij ons op de kamer gezeten. Toen zij weg was hebben wij nog met z’n 4e de grootste lol gehad op onze kamer, we hadden allemaal een melige beu en kwamen er pas na een uur weer uit. Toen zijn we ook met z’n alle gaan slapen.

Ohja vandaag hebben we over de hele dag in totaal 18,7 km gelopen en ongeveer 25.000 stappen gezet. Onze benen waren ontzettend moe van al dat wandelen.

Good night!