Dag 7: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 7: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 7: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

29 April 2017 | Finland, Turku

Dag 7:

Deze ochtend mochten we weer, op naar stage. Nadat de wekker was gegaan en wij ons klaar hadden gemaakt, gingen we rond kwart over 7 naar het centrum toe. Daar stonden namelijk de bussen die wij nodig hadden. Dit keer wisten we wel zeker welke bus we nodig hadden, zonder verdwaalt te raken. Toen we aankwamen stond onze bus al klaar en konden we gelijk instappen. Na een paar minuutjes te hebben gewacht vertrok hij. Na een kwartiertje kwamen aan bij de juiste bushalte, gelukkig maar! We moesten nog een klein stukje lopen om bij onze stageplaats aan te komen.

Eenmaal aangekomen waren ze heel blij dat we te vroeg waren, (ik was minder enthousiast dat ik te vroeg was haha) ze gingen namelijk vandaag met alle kinderen van de groep naar het strand. Ondertussen waren bijna alle kinderen aanwezig en vertrokken we alvast met alle kinderen naar de bushalte, toen we onderweg waren kwam een moeder nog een tas afgeven en een stukje later kwam het laatste kindje nog aangerend om mee te gaan. Bij de bushalte moesten we nog even wachten op de bus, in de tussentijd kregen alles kinderen een sliert van serpentine om zich heen. Dit was speciaal voor de feestdag, want zondag is het hier een nationale feestdag, ze vieren dan dat de maand mei begint, ze noemen dit feest dan vappu.

Toen we met de kinderen in de bus zaten, waren ze allemaal heel vrolijk en blij omdat ze naar het strand gingen. In de bus zaten de kinderen allemaal heel rustig en waren niet druk. Ze kozen allemaal zelf een plekje en het maakte hun niet uit wie er naast hun kwam zitten, ze vonden het allemaal goed. Eenmaal aangekomen bij het busstation moesten we overstappen naar een andere bus die ons naar het strand bracht. Tijdens het wachten op de bus luisterde ze allemaal heel goed naar de juffrouwen en bleven ze netjes zitten en waren heel rustig. In de volgende bus gingen ze ook weer op een willekeurige plek zitten en in deze bus zaten we ongeveer een half uurtje.

Aangekomen op de plek moesten ze allemaal hun handschoenen bij mij in de tas doen en daarna moesten ze met z’n 2e in een rij achter elkaar gaan staan. We moesten toen een kleine 5 minuutjes lopen om bij het plekje aan te komen. onderweg kwamen we nog 2 mooie zwanen tegen. Aangekomen op het plekje mochten ze allemaal hun tas afdoen en kregen Zoë en ik een zakje met ballonnen in onze handen geduwd. Die moesten wij dus gaan opblazen. Elk kindje kreeg een ballon en een vliegenmepper. Hier mochten ze mee gaan spelen en met proberen naar elkaar over te slaan, dit ging alleen wat lastiger want de een had altijd wind tegen. Wij mochten zelf ook mee doen, het was nog best grappig en moeilijk ook, elke keer die wind tegen was toch best lastig.

Na een tijdje mochten ze de ballon wegleggen en de vliegenmepper vast houden. Een van onze collega had in het zand een parcours getrokken waar ze overheen mochten lopen. Alle kinderen werden een auto en hun vliegenmepper was dan hun stuur. Als ze moesten tanken, moesten ze tegen een boom aan gaan staan met hun billen en dan werden ze ‘vol getankt’. Na dit spel hebben we nog een vissen spel gedaan. Iedereen werd verdeelt over 3 groepen. De juffrouw was de grote vis die erg honger had. Elke groep had een eigen naam in het Fins voor wat voor vis ze waren. Als ze dan die naam riep moesten wij rond gaan zwemmen en bij een bepaalt woord die ze dan riep ging ze ons vangen. Als je dan gevangen was moest je mee andere vissen gaan vangen. Dit ging zo door tot alle kleine visjes op waren.

Daarna hebben we nog het laatste spelletje gedaan, waarbij we allemaal in een kring elkaar handen moesten vast houden. 2 kinderen gingen dan in het midden staan en die moesten proberen te ontsnappen tussen de kinderen door. Toen iedereen was geweest moesten ze hun tasjes weer gaan pakken, en gingen we even op de rotsen wat eten. Ze hadden zelf vanwege het feest een Finse lekkernij meegenomen. Het leek een beetje op een berliner bol. Vol met suiker aan de buitenkant en binnen in een klein beetje jam. Ook hadden ze een zelf gemaakt drankje wat naar appelsap moest smaken, nou dat deed het niet echt, het was meer vies dan lekker haha.

Na het eetmoment hebben ze allemaal nog een uurtje in de speeltuin mogen spelen. Daarna was het toch echt tijd om terug te gaan naar het kinderdagverblijf. Eenmaal aangekomen op het kinderdagverblijf mochten ze allemaal nog even spelen voordat het lunchtijd was. Ik heb samen met de kindjes op de band schommel gespeeld zonder dat we elkaar verstonden, maar ze hadden plezier en waren volop aan het lachen, en dat is toch wel het belangrijkste. Toen was het tijd voor lunch, dit keer kregen ze groetensoep met een beetje kaas en een bekertje melk, en een klein sneetje brood. Na het eten was het tijd om te slapen en daarna mochten wij weer naar huis gaan.

Thuis aangekomen hebben Zoë en ik even samen geluncht en is zij daarna naar een kunstmuseum gegaan, ik heb in de tussen tijd een wasje gedraaid in het andere gebouw en ook aan mijn examens begonnen. ’s Avonds hebben we met z’n alle nog van de zelf gemaakte groentesoep gegeten en in de avond zijn we met de meiden van vorig jaar naar een super grote supermarkt gegaan om te kijken of we hun favoriete taartje van vorig jaar konden eten. Eenmaal aangekomen bleek het taartje er niet te zijn en hebben zij wat anders gekozen om op te eten. Na dat busritje zijn we weer naar huis gegaan, en zijn de meiden (behalve Zoë en ik) in het centrum uit gegaan.

Nu genieten van een heerlijk lang weekend, want door de feestdag zijn we maandag ook vrij.

Good night