Dag 8: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 8: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 8: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

29 April 2017 | Finland, Turku

Dag 8:

Wat gaat het allemaal toch snel, ondertussen zijn we namelijk al een week hier in Turku en hebben we al zoveel meegemaakt. Vanochtend mochten we eindelijk voor de eerste keer deze week weer uitslapen, en daar hebben we met z’n alle goed gebruik van gemaakt. Zo goed dat we ons ontbijt en lunch konden combineren haha.

Toen iedereen was aangekleed kwamen de andere meiden naar ons toe en waren we van plan om met de bus naar een ander dorpje te gaan. Onderweg naar de bus werd een van de meiden ook onder gepoept door een meeuw en was ik niet meer de enigste die dat was overkomen. Ze zat alleen helemaal van top tot teen onder en had wel een douche nodig. Dus die twee meiden zijn terug naar het appartement gegaan en wij hebben toen toch met z’n 5e de bus gepakt naar dat ene dorpje.

Eenmaal aangekomen in het dorpje kwamen we er achter hoe het dorpje eigenlijk heette. Het heet namelijk Naantali. Toen we de bus uitgestapt waren zijn we maar de bordjes van tourist information gaan volgen. We moesten tussen huizen doorlopen met een mooi pad er tussen en mooie grote bomen, ook kwamen we op dat pad mooie vogels tegen die we in Nederland niet tegen zouden komen. Op het einde van het pad zagen we aan de ene kant het huisje van de tourist information en aan de andere kant zagen we een mooie kerk staan met daarbij een grote begraafplaats. Op dit stuk zijn we even opgesplitst, Fenna, Anouk en ik zijn naar het huisje gelopen en Zoë en Jasper zijn de begraafplaats opgelopen.

Bij het huisje aangekomen bleek het op zaterdag en zondag gesloten te zijn. Maar ja niks aan te doen. Want mee toen we ons omdraaide hadden we prachtig uitzicht over het water met mooie bootjes en verschillende eilandjes. We hebben toen even met z’n 3e staan te genieten van het uitzicht. Eventjes later kwamen daar ook Zoë en Jasper aan gelopen en zijn we met z’n alle over de steiger naar de andere kant van het eiland gelopen. Daar stond boven op de heuvel een mooie ouderwetse uitkijk toren, en we konden het niet laten om daar op te lopen en te gaan kijken naar het uitzicht.

Toen we aankwamen op het andere eiland zijn we een bergje opgelopen en zagen we een groot hek staan en allemaal verschillende huisjes. Toen we een plaatje zagen staan van een wit poppetje wisten we het allemaal zeker dat dit het moomin pretpark was. We zijn toen gelijk naar de ingang op zoek gegaan, want we stonden blijkbaar bij de achterin gang. Bij de ingang bleken de poorten open te staan. Maar het rare was dat het park maar een paar maanden per jaar open is. We zijn toen maar met z’n alle naar binnen gelopen. Het zag er allemaal heel verlaten uit en op sommige plekken konden we naar binnen lopen en ‘achter de schermen kijken’. Dit was best wel leuk om allemaal te zien. We hebben bijna een uur in het park rond gelopen en allemaal verschillende foto’s gemaakt.

Nadat we alles gezien hadden zijn we over de brug terug naar het eiland gelopen. Onderweg terug naar de bus kwamen we de 2 meiden tegen die eerder de dag terug naar huis moesten vanwege de vogelpoep. Die zijn tegelijk met ons mee omgedraaid en terug gelopen naar de bus, onderweg begon het ook steeds harder te regenen en wij hadden allemaal geen paraplu meegenomen. Bij de bus te zijn aangekomen moesten we nog even wachten voordat we erin mochten want hij moest de bus nog schoonmaken. Na een busritje van een half uur kwamen we weer aan in Turku en gingen de meiden nog allemaal drank halen voor ’s avonds, die gingen namelijk voor de 2e dag met z’n allen uit.

’s Avonds heb ik samen met Anouk voor het avond eten gezorgd, dit keer heel simpel en makkelijk lekkere taco’s. ’s avonds kwamen de meiden naar hier en hebben ze met z’n alle hier zitten in drinken terwijl ik op mijn bed heerlijk mijn dagboek verhalen zat te schrijven. Rond half 11 zijn hun toen de stad in gegaan en kon ik genieten van de rust die er toen weer was.

Morgen nog een rustig dagje en maandag ook nog een dagje vrij.

Good night!