Dag 3: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 3: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 3: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 April 2017 | Finland, Turku

Dag 3:

Vandaag was het dan echt zo ver! Hier zijn we voor gekomen in Finland. De eerste wekker ging vanochtend al om half 7!! Uiteindelijk zijn we allemaal pas rond kwart voor 8 opgestaan, hebben we samen gauw ontbeten en zijn we daarna met z’n alle naar beneden vertrokken. Vanuit daar zijn we samen met Karin en Merel vertrokken naar de markt om daar bij het kantoortje van de bussen een buskaart te halen. Als snel hadden we allemaal een buskaart en liepen we samen naar de plek waarvan de bus zou vertrekken. Alleen toen we daar aankwamen reed net de bus voor ons neus weg en moesten we 10 minuutjes wachten, dat viel gelukkig wel mee.

Na 10 minuutjes in de kou te hebben gewacht was daar de bus. Toen wij allemaal al ingestapt waren moesten Karin en Merel nog instappen en betalen, we wisten alleen allemaal niet welk adres ons kinderdagverblijf had en hoe die heette. Uiteindelijk mocht Karin dan betalen als ze uit ging stappen. Ondertussen was er opeens een Nederlandse man ingestapt waar we tijdens het ritje een gezellig praatje hebben gemaakt. Hij blijkt al 17 jaar in Finland te wonen en had hier al een gezinnetje. We kregen veel leuke informatie van hem over de omgeving en de ontwikkeling in Finland en het dagelijks leven.

Eenmaal aangekomen met z’n alle bij het kinderdagverblijf hadden we eerst een gesprekje met Klaus. Die gaf ons nog wat belangrijke informatie. Daarna zijn Jasper, Zoë en ik achter gebleven bij het kinderdagverblijf van Klaus zelf, waar Jasper ook blijft, en zijn Fenna en Anouk samen met Klaus, Merel en Karin vertrokken naar hun kinderdagverblijf. In de tussentijd hebben Zoë en ik een beetje het kinderdagverblijf verkend en een praatje gemaakt met de mensen van daar. In Finland zijn de mensen erg van de rust en komen ze niet gelijk op je af om een praatje enzo te maken. We kwamen met een mevrouw daar in gesprek en die bleek afgelopen weekend in Nederland te zijn geweest, in de plekjes Rotterdam en Amsterdam, ze was er erg enthousiast over.

Toen Klaus, Karin en Merel terug waren zijn wij ook vertrokken naar ons kinderdagverblijf. Onderweg moesten we eerst nog terug naar het kinderdagverblijf van Anouk en Fenna omdat Karin haar tas was vergeten. Toen we onze weg vervolgde naar ons kinderdagverblijf had Klaus perongeluk een eekhoorntje doodgereden die heel snel de weg op gerend kwam en hij had geen mogelijkheid meer om te ontwijken helaas.
Daarna kwamen we aan bij ons kinderdagverblijf, voor mijn gevoel werden we niet echt hartelijk ontvangen, ze wisten niet echt hoe ze moesten reageren terwijl ze wel wisten dat we kwamen. Uiteindelijk zijn we voorgesteld aan onze stagebegeleidster daar die erg vrolijk en enthousiast overkwam. Daarna zijn we doorgelopen naar achteren om ons voor te stellen aan onze nieuwe collega’s. Een iemand heet Meri en die kan een klein beetje Engels en de anders collega weet ik de naam niet eens van en die kan helemaal geen engels. Dit vinden wij allebei wel een beetje jammer want we kunnen zo op geen enkele manier contact maken met de collega’s en met de kinderen via hun.

Vandaag zijn we maar van kwart over 11 tot 1 uur daar geweest. In die tussen tijd hebben we een klein beetje bij de zandbak gezeten en bij de warme lunch erbij gezeten. We vinden het jammer dat we zo weinig mogen doen, we hoeven nergens bij te helpen en het enigste wat we mogen doen is met de kinderen spelen. Hopelijk veranderd dit nog, maar mijn eerste indruk is nog niet zo goed bij dit kinderdagverblijf. Voor de rest hebben we wel hele chille werkdagen, we hoeven namelijk maar van 8 tot 1 uur ‘s middags te werken.

Rond half 2 was ik weer terug op het appartement en heb ik heerlijk in het zonnetje op ons balkon gezeten met mijn laptop en een muziekje aan. Daarna zijn Anouk, Fenna en ik naar de Lidl en de appel winkel/supermarkt geweest om wat boodschapjes te doen. ’s Avonds hebben we zelf soep gemaakt en daarna hebben we allemaal niet veel meer gedaan.

Morgen nog een dagje stage, en ’s avonds vertrekken we met de cruise boot naar Stockholm voor 2 nachtjes!