Dag 11: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 11: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 11: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

04 Mei 2017 | Finland, Turku

Dag 11:

Na 3 dagen weekend te hebben gehad mochten we weer aan de bak. Rond 6 uur gingen onze wekkers weer af, en iedereen had dit keer moeite met op staan. Nadat iedereen zo ongeveer was aangekleed en zijn/haar spullen had gepakt, zijn we op ons gemakje maar naar de bussen gaan lopen. We zijn namelijk toch altijd een minuut of 20 te vroeg op stage.

Aangekomen op stage mochten we mee kijken naar hoe sommige kinderen hun ontbijt gingen eten. Ze kregen dit keer een soort van pap. Daar vond ik het tenminste op lijken, want ze kreeg het niet in het Engels uitgelegd. Bij dit papje kregen ze ook een glaasje zelf gemaakte chocomelk. Als ze hun ontbijt op hadden moesten ze zelf hun bakje, beker, lepel en servet opruimen en ons bedankten voor het ontbijt. Daarna mochten ze weer verder buiten gaan spelen.

Als alle kinderen zijn gearriveerd en hebben ontbeten gaan ze allemaal spelen. ( wij zijn de hele dag buiten). Dit is ongeveer vanaf 08:30 uur tot 10:00 uur. Rond 10:00 uur zijn we binnen in onze Kota gegaan. Dat is een rond huisje met een grote vuur korf in het midden waar de kinderen dan omheen kunnen zitten. Ze zijn toen allemaal gaan zitten en toen de juffrouw er ook klaar voor was, zijn ze liedjes gaan zingen met gebaren erbij. Sommige liedjes konden we een paar woordje van meezingen omdat we die al vaker hebben gehoord, ook konden we vele handgebaren al mee doen. Ze hadden ook een liedje die ons erg bekent in de oren klonk, namelijk zag 2 beren broodjes smeren, natuurlijk zongen ze dit in het Fins en konden wij er dus niks van verstaan, we herkende alleen de melodie van het liedje.

Na het zingen van de liedjes kregen ze allemaal nog een bekertje met water, en daarna mochten ze hun jas weer aan gaan trekken en verder buiten gaan spelen. Rond kwart over elf mocht ik mijn collega’s mee helpen met het dekken van de tafels. Dit keer aten we buiten omdat het z’n lekker weer is. In de tussen tijd dat ik de tafel aan het dekken was, heeft een van mijn collega’s het eten opgehaald bij een van de voordeuren die vlak bij de grote keuken zit. Toen alles op geschept was riep mijn andere collega naar de kinderen dat ze aan tafel konden komen. Ze lieten gelijk alles vallen waar ze mee bezig waren en renden op hun eten af. Zo goed luisteren ze hier in Finland!

Na het eten mochten ze nog even spelen om hun energie kwijt te kunnen, daarna was het toch echt tijd om naar bed te gaan. Vanaf vandaag moesten wij ook een uurtje langer werken, maar omdat we vanaf kwart voor 1 een uur niks te doen hebben, omdat dan de kinderen liggen te slapen, mochten wij in de koffie kamer gaan zitten. Na een half uur verveelde we ons al en ook onze collega zag dat, dus die stuurde ons eerder naar huis omdat we toch niks meer konden doen voordat we klaar waren met werken.

’s Middags hebben we allemaal niet veel meer gedaan, iedereen was moe van weer een dagje stage. Je krijgt toch veel nieuwe indrukken op zo’n dag. Zoey en ik hebben na onze stage nog wel wat winkeltjes bezocht en wat souvenirtjes gekocht. Daarna zijn wij ook naar huis gegaan. ’s Avonds hebben er weer 2 meiden gekookt en na het eten hebben we penoza gekeken met z’n drieën. Daarna is iedereen gaan slapen.

Good night!