Dag 14: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 14: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 14: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

09 Mei 2017 | Finland, Turku

Dag 14:

Vandaag moesten we op tijd op stage zijn want er kwamen 5 mensen naar ons toe vandaag. Dus we moesten alles netjes schoonmaken en spulletjes klaar zetten. We waren dus netjes om kwart voor 8 op stage aanwezig. We werden gelijk aan het werk gezet met een tas vol porselein servies, dit was van de oma van mijn collega geweest, en hier mochten de kinderen nu mee gaan spelen. Wij moesten het maar op een leuke manier gaan neerzetten in het keukentje.

Toen alles een beetje netjes was gemaakt mocht ik met de kinderen die nog moesten ontbijten, gaan ontbijten. Ik mocht het helemaal in m’n eentje doen dit keer want mijn collega had er geen tijd voor, omdat zijn alles netjes moest maken. Alle 5 de kindjes die moesten ontbijten zaten netjes aan een tafeltje klaar en ik mocht ze toen een beker melk geven en daarbij kregen ze iets van pap met nog een beetje melk erin, daarbij kregen ze ook nog een stukje brood met boter.

Nadat het ontbijt op was gingen de kinderen weer verder spelen, en mocht ik lekker warm in de Kota blijven zitten. Ik moest namelijk op alle enveloppen van de Moederdag cadeautjes een stukje tekst gaan doorkrassen met een potlood en uiteindelijk ook nog met een permanent marker. Alleen dit werkte niet echt want je zag de tekst alsnog. Terwijl ik daar dus mee bezig was, waren ondertussen de 5 mensen gearriveerd. Ik had van te voren al speciaal voor die mensen een vuurtje gemaakt in de Kota zodat ze zagen waarvoor dat grote zwarte ding voor was. Maar ik werd toen ik bezig was met de enveloppen uit de Kota gestuurd omdat die 5 mensen erin moesten met mijn collega. Mijn collega zei dat het niet lang zou duren en dat ik dan zo weer met de kinderen de Moederdag cadeautjes kon gaan maken, dit was echter niet zo, ze zaten namelijk langer als een uur lekker warm in de Kota te praten.

In die tussentijd hebben wij gezellig met de kindjes in de bak met zacht zand en in de waterbak gespeeld. Nadat de mensen eruit waren mochten wij met de kinderen eindelijk de Kota in want het was snack time. Na het eten van een klein stukje banaan, gingen ze met z’n alle weer wat liedjes zingen. Zingen in het Fins heet laulaa.

Na het zingen en het stukje fruit zijn ze buiten weer een keer gaan oefenen voor het theater stukje wat ze dinsdag gaan uitvoeren. Zoey en ik mochten weer publiek zijn, erg leuk om te zien dat veel kinderen hier zo’n plezier mee hebben, ondanks dat ze de juf niet altijd goed begrepen. Toen ze het toneelstukje een keer hadden geoefend waren ze er al weer klaar mee, alle kinderen mochten hun spullen aan mij en Zoey geven en mochten daarna gaan spelen.

Tijdens het spelen hebben Zoey en ik weer samen de tafel gedekt en ervoor gezorgd dat elk kind een bakje met eten kreeg. Terwijl de kinderen aan het spelen waren, ringelde mijn collega weer met het belletje en alle kinderen kwamen er aan gerend en hingen netjes hun jas op aan het haakje en gingen ze aan tafel zitten. Na het eten mocht ik weer met ze in de Kota gaan zitten voor hun kleurboek en daarna zijn ze naar bed gegaan, dit keer mochten we wel weer een keer mee naar beneden lopen.

Toen ze allemaal op bed lagen hebben we nog even wat schoongemaakt en daarna mochten we weer naar huis gaan. ’s middags had iedereen het idee dat ze ’s avonds nog wel wat wouden gaan doen, we wisten alleen nog niet wat. Na even nagedacht te hebben, hadden we besloten om een avondje naar het strand te gaan, hier konden we dan ook genieten van de onder gaande zon.

Na het eten was het dus zo ver en vertrokken we weer met de bus naar Ruissalo. We moesten alleen een halte eerder uitstoppen als normaal, want ’s avonds rijd ik blijkbaar niet verder als die laatste stop. We moesten dus nog een klein stukje lopen voordat we bij het strandje waren. Onderweg naar het strandje kwamen we nog een hert tegen die heel dicht bij eigenlijk was, maar ik met m’n blonde kop riep iets te hard dat er een hert was en toen rende die weg, we zijn er nog wel een klein stukje achter aan gelopen, maar hij was al de weg over gestoken naar de andere kant van het bos. Toen hij dus helemaal weg was zijn we verder gelopen naar het strand, hier kwamen we weer uit bij de zwanen, alleen dit keer was het er maar een. Toen we verder liepen om naar ons plekje te gaan, zagen we de andere zwaan in het riet liggen te broeden op haar eieren. Hier zijn we toen maar met een grote boog omheen gelopen om haar met rust te laten, voordat ze direct boos wordt.
Aangekomen op het plekje zijn we neergeploft en hebben we heerlijk zitten genieten van de onder gaande zon, in de tussen tijd heb ik nog verschillende foto’s gemaakt. Na een tijdje kwamen er opeens vanuit rechts in de hoek een zestal zwanen aan gezwommen, die moesten natuurlijk op de foto hihi. Na 3 uur daar te hebben gezeten en lek geprikt te zijn door de muggen, zijn we rond half elf weer terug gaan lopen naar de bus. Die vertrok namelijk alleen om 11 uur nog maar, dus die moesten we wel halen.

Thuis aangekomen is iedereen zich gaan omkleden en zijn we allemaal in ons bed geploft, zo moe waren we van een dagje stage en een avondje strand.

Good night!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Turku

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2017

Dag 22: Turku

17 Mei 2017

Dag 21: Turku

16 Mei 2017

Dag 20: Turku

13 Mei 2017

Dag 19: Turku

13 Mei 2017

Dag 18: Turku
Ilse

Actief sinds 22 April 2017
Verslag gelezen: 48
Totaal aantal bezoekers 5138

Voorgaande reizen:

22 April 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: