Dag 13: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu Dag 13: Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Ilse Smeets - WaarBenJij.nu

Dag 13: Turku

Blijf op de hoogte en volg Ilse

09 Mei 2017 | Finland, Turku

Dag 13:
Daar gaan we weer, die oh zo lieve wekker gaat weer om kwart over 6 af. Hup ons bed uit en ons snel klaarmaken, nou ja snel is een groot woord. Niemand was zo snel deze ochtend, iedereen had moeite met wakker worden haha. Na het ontbijt en alles gepakt te hebben zijn we maar snel naar de bussen gelopen.

Op stage aangekomen mocht ik meehelpen met het serveren van het ontbijt. Meestal eten er 4 kindjes bij ons mee met het ontbijt. Tijdens het ontbijt zitten de kindjes gezellig met elkaar te kletsen en kijk ik naar ze, gewoon om te zien hoeveel plezier er van hun gezichtjes af straalt, dat is al gewoon mooi om te zien. Na het ontbijt heb ik nog even geholpen met de bakjes op te ruimen enzovoorts. In die tussentijd mochten de kinderen nog even buiten gaan spelen.

Nadat alles was opgeruimd zijn we alles gaan verzamelen om naar het bos te gaan. We gingen namelijk vandaag speciaal naar het bos vanwege ons. Ze wouden het ons graag laten zien. Want als ze gaan, gaan ze meestal op maandag of op vrijdag. Toen we alles hadden verzameld moesten de kinderen in een rijtje van 2 gaan staan, en kregen ze allemaal apart een lus die ze vast moesten houden. Het was ongeveer 10 minuten lopen naar het bos. Tijdens het wandelen stoppen ze om de haver klap omdat ze van alles zien. Zo zijn de kinderen hier heel enthousiast als ze de blaadjes aan de boom zien beginnen te groeien. Ook hebben ze de kinderen hier geleerd dat vuil niet op straat hoort, daarom pakken ze het ook allemaal op als ze iets vies vinden en nemen het dan mee tot dat er een prullenbak of plasticzakje in de buurt is. Dit zouden de kinderen in Nederland echt niet doen, daar wordt aangeleerd dat alles wat op straat vies is en dat ze dat moeten laten liggen. Hier leren ze juist de kinderen dat ze het op moeten ruimen.

In het bos aangekomen zagen ze bij de eerste steen al een dode kever liggen, die moest natuurlijk door iedereen bestudeerd worden en uiteindelijk ook een stukje verplaatst worden, want stel je voor dat er iemand op het dode beestje ging staan haha. Een stukje verder het bos in te zijn gelopen moesten ze allemaal op de grond op een grote steen gaan zitten. Hier kregen ze even een kleine snack en wat te drinken. Na de snack en het drinken kregen ze allemaal 2 plaatjes die ze aan elkaar konden klikken. (zie foto) Hier konden ze dan dunne voorwerpen in doen en dan tegen het zonlicht houden, zo kon je goed door een stukje boomschors heen kijken, dit was best mooi om zo te zien. Zo zie je dingen toch weer eens een keer van een andere kant.

Na dat een tijdje te hebben gedaan, mochten ze vrij gaan spelen. Alle kinderen spelen hier samen en hebben hun eigen fantasie verhalen, zo hebben wij eigenlijk de hele tijd niet echt mee hoeven spelen, maar mochten wij gewoon op een steen gaan zitten en kijken hoe de kinderen aan het spelen waren. Af en toe hadden 2 kinderen een theater stukje voorbereid met spullen uit de natuur. Dan werd iedereen bij elkaar geroepen om er naar te gaan kijken. Het was interessant om te zien hoe die kinderen zo in eens iets verzinnen en dat dan durven te tonen aan de rest. Als de theater stukjes dan waren geweest ging iedereen weer verder spelen.

Na 2 uur in het bos te zijn geweest, gingen we weer terug lopen. Iedereen moest weer een stukje van het touw vast pakken, en zo liepen we met z’n alle terug naar het kinderdagverblijf. Op het kinderdagverblijf aan gekomen mochten alle kinderen nog even spelen. In die tussentijd heb ik samen met een collega de lunch weer buiten klaar gemaakt. Toen de lunch op was kreeg ik een potje met xylitol pilletjes in mijn handen geduwd en hier mocht dan elk kindje een pilletje uit pakken, die pilletjes zijn goed voor de tanden en de tandplak erop, zo hoeven ze niet elke keer hun tanden te poetsen als ze gegeten hebben.

Na het eten mocht ik met de kinderen in de Kota gaan zitten, hier had ik hun kleurboek al klaargelegd zodat ze weer een nieuwe tekening konden gaan maken. Nadat alle kinderen klaar waren met kleuren, gingen er sommige kinderen naar huis en de rest bleef bij het kinderdagverblijf. De kinderen die bleven gingen ook gelijk met z’n alle naar beneden om te gaan slapen.

Toen de kinderen sliepen hadden wij van onze collega een klusje gekregen. De planken die we gisteren zwart hadden geverfd mochten we vandaag witten streepjes op gaan zetten. Zo werd het een autobaan als de kinderen de plankjes tegen elkaar aan leggen. Toen dat klaar was moesten we op de zandbak ook nog streepjes gaan zetten, dit heeft Zoey toen gedaan, want ik was niet zo goed in streepjes zetten. En anders werd het niet netjes recht haha.

Nadat we daar mee klaar waren mochten we naar huis gaan. Thuis aangekomen hadden Jasper en ik de taak om boodschappen te doen. Even snel op en neer naar de Lidl om de laatste paar vergeten spulletjes nog te halen. ’s Avonds had ik ook de taak om te koken, nou ja koken, ik maakte mijn eigen wraps en Fenna deed eigenlijk de rest haha.

Morgen nog een dagje en dan heerlijk weekend!

Good night!